Zuiderzeeroute : Schellingwoude – Volendam

Afstand ZZR traject 24 km (Totaal gereden Zuiderzeeroute: 38 km)Route Schellingwoude-Volendam
Afstand achterland 19 km (Totaal achterland: 48 km)
Aantal km vandaag 43 km (Totaal in het ZZR en achterland project: 82 km)
Gemiddelde snelheid vandaag 12,9 km/u (met wind mee : 20, met wind tegen: 10)
Max snelheid vandaag 23,29 km/u
Netto fiets uren vandaag 3,33 (Totaal in het ZZR en achterland project: 5,78)
Weer: Prima weer, redelijk zonnig, sterke wind (tegen natuurlijk)  temperatuur 22 graden

Net voorbij de Schellingwoude brug halen we de trikes uit de auto, ontvouwen we de fietsen, laden de picknickmand op en gaan op weg naar Durgerdam.

Trike opgevouwen    Picknickmand

Durgerdam bestaat eigenlijk uit een rijtje huisjes op een dijk.
Leuke witte en grijze geveltjes en  een historische kapel die ze aan het restaureren zijn.
De klinkers zijn wel pittoresk, maar een beetje hobbelig. Het is wat lastig een mooie foto te maken door alle auto’s die ervoor staan, maar waar moet men ze anders laten.

Durgerdam (1)      Durgerdam (2)
Het ziet er leuk uit, maar het is wel jammer voor hen dat ze zelf niet zo’n mooi uitzicht hebben: ze kijken nl naar IJburg: een gebouwenmassa als skyline.

Vandaar gaan we door naar Ransdorp met de beroemde stompe toren die het gebied wat overheerst: overal in de buurt zie je hem.
(Het was eigenlijk een gotische toren, maar in 1542 was het geld op, en kon er geen torenspits meer van af,  dus hebben ze het maar zo gelaten.)
Ook hier van die leuke houten huizen: groen vaak. En witte ophaalbruggetjes, en er stopt dus ook een bus (jammer voor de foto, maar wel prettig voor de bewoners natuurlijk). Ik heb nog even een foto gemaakt van een paar Brazilianen op doorreis.

Ransdorp (1)      Ransdorp (2)

Overigens zijn de huizen in dit gebied vaak van hout vanwege het gewicht: het is een vrij slappe veenbodem.

Het fietspad voorbij Ransdorp is niet best, smal en tamelijk grof asfalt met flinke gaten, dat fietst niet gemakkelijk en bovendien hebben we een forse wind tegen.
Voorbij knooppunt 42 slaan we af, wordt het asfalt beter en breder en krijgen we wind in de rug. Yes!
We vliegen verder door het waterland -grappig woord eigenlijk-  en zien zwartbont vee in de wei, sloten die gelukkig veel water en veel zwanenbloemen bevatten en her en der een pittoresk bruggetje.

Bruggetje
Voor we het weten zijn we in Zuiderwoude:  een vriendelijk dorp, met een brede uitvalsweg en aardige mensen -ze zijn iets gezelligs in het dorpshuis aan t doen-, op weg naar Monnickendam.
Monnickendam kende ik alleen van de nieuwbouw wijken, maar heeft een onverwacht aardig centrum, met een Linden- en een Herengracht. Aan de gevels kun je zien dat t vroeger een plaats van belang was: ze kenden een bloei in de 16e eeuw maar na/door het afsluiten van de Purmer Ee (ca 1600) kwam Monnickendam in verval.
Ook hier hebben ze van die klinkers -die mooi ogen maar niet zo plezierig fietsen- maar ze maken er wel wat van met zo’n mooie ster erin, dat dan weer wel.

Monnickendam
Veel kerken hebben ze ook.

De wind blaast ons verder door Katwoude naar Volendam. We reden zo hard dat ik geen zin had om aan het einde van Katwoude te stoppen en een fotootje te maken van het stalletje met ‘Blijde eitjes, inmaak en Free little library‘ .
Geweldig! Ze hadden er echt een rijtje boeken staan.
(Stom natuurlijk had er gewoon even een kijkje moeten nemen)

Volendam is erg bekend, en het was er heel erg druk:  de route liep  voorlangs de terrrasjes  en we hebben daar best wel wat opzien gebaard met de trikes.
Stapvoets erdoor en dat kan met die trikes prima 😉 .

Volendam (1)

Voor vandaag was dit weer het einde van de ZZR route.

Terug via de pont naar Marken:  de Marken Express heet die en daar werken buitengewoon vriendelijke mensen.
Fietsen mogen nl mee, maar de trikes waren te breed voor de loopplank dus wij twijfelen, maar ze hielpen ons resoluut om de fietsen over de reling van de loopbrug heen te dragen.

Trike wordt aan boord van pont gehesen   Pont MarkenExpress
Jan Smit was de naam van de boot ;-).

In Marken stond weer een grote hoeveelheid mensen klaar om naar Volendam te gaan: die hebben t goed voor elkaar daar! (en gelijk hebben ze)
De uitgang was daar breder, zonder loopplank dus daar konden we zo afrijden.
Marken is een buitengewoon schilderachtig schiereiland met houten huizen op palen en ‘werven’: groepen huizen op een verhoging. Groen is hier de overheersende kleur.
Marken is opgedeeld in diverse buurtschappen, waaronder de Kerkbuurt met als bijnaam:  Vrolijke buurt. In de Kerkbuurt staat ook het museum.

Marken (2)

Ja en dan over de dijk naar het zuiden, tegen de wind in.
Klein verzet en peddelen. Dat gaat niet snel, maar is ook niet zwaar.

Voor Uitdam -een aangenaam plaatsje met veel groen- buigen we af: we gaan achter de camping langs,  verder over de Noorder IJ en Zeedijk naar Durgerdam. 10 km met felle wind tegen: we worden bijna van het fietspad af geblazen.

Wij hebben dat redelijk doorstaan, maar mijn vlaggetje kon er niet tegen: daar moet ik iets anders voor verzinnen.

Vlaggetje stukgewaaid Noorder IJ- en Zeedijk

Je ziet regelmatig meertjes/wielen/kolken aan de rechterkant (komende vanuit het Noorden): ontstaan door dijkdoorbraken.
In het stuk richting Volendam zagen we ze ook: daar werd er regelmatig op gewezen door een bordje met een jaartal (1825 en 1916). Bij de doorbraak (tussen Durgerdam en Uitdam) van 1825 ontstond het Kinselmeer.
Maar na de afsluiting van de Zuiderzee is Waterland niet meer onder gelopen. Toch gaan ze wel die dijk verhogen, lazen we op een bord bij Volendam.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s