Zuiderzeeroute : Eemnes – Harderwijk

Route Eemdijk - HarderwijkAfstand ZZR traject 23 km (Totaal gereden Zuiderzeeroute: 152 km)
Afstand achterland 36 km (Totaal achterland: 166 km)
Aantal km vandaag 59 km (Totaal in het ZZR en achterland project: 296 km)
Gemiddelde snelheid vandaag 13,56 km/u (lager dan ik verwachtte door die vele klinker weggetjes)
Max snelheid vandaag 26,4 km/u
Netto fiets uren vandaag 4 uur en 15 minuten (Totaal in het ZZR en achterland project: 22 uur en 42 minuten)
Weer:  Half bewolkt, matige wind. Temperatuur 23 graden als t even zonnig was en 20 als de zon poosje weg was.

In Eemdijk is het filmpje van het befaamde pontje van Drs P. opgenomen.
NB: het pontje vaart niet op zondag maar vandaag (donderdag) wel.

Pontje Eemdijk
Leuke huisjes, maar een hobbelige weg tot op de dijk, van daar af kunnen we weer wat vaart maken en racen met 20 km/uur naar Spakenburg.

Bunschoten-Spakenburg zijn twee aan elkaar gegroeide plaatsen: Spakenburg, in het noorden, waar we nu doorkomen was altijd een vissersdorp, Bunschoten in het zuiden meer een boerendorp. Dat zorgt voor een hele andere sfeer. Karakteristiek zijn natuurlijk de klederdrachten.
We zien wel een visstalletje aan de haven, en daar stond een verkoper met een zwart pak met rode rand van voren, maar dat is een fantasie klederdracht neem ik aan: er schijnen geen mannen meer in klederdracht te lopen.
De route hier bij de haven is slecht aangegeven: op de brug stond een onduidelijk bord, maar uiteindelijk vonden we de verwijzing naar knooppunt 50 wel.
De weg gaat eerst door leuke, en daarna door armoedige straatjes, en houdt dan ineens op bij een wegversperring …
Moeten we de trikes over een grasdijkje omhoog zeulen naar het fietspad!
Of terug over een stoep en via een ‘werkweg’ omhoog naar het dijkje fietsen…. Spakenburg heeft van ons geen liefhebbers gemaakt.
Daarna racen we weer over het dijkje, soms wat smal met tegenliggers, maar het gaat.

Stoomgemaal Hertog Reijnout is een modern stoomgemaal met een weblog, al is de stoommachine uit 1882. Regelmatig zijn er maaldagen: we zijn net te vroeg, de volgende is 10 augustus. De Verenging tot behoud van Stoomwerktuigen heeft hier ook connectie mee: die geven een zeer bepaalde vorm van stoomcursus.

Stoom gemaal Hertog Reijnout

Voorbij de Arkersluisbrug wordt het fietspad wat breder, maar wel grover asfalt. Grof asfalt fiets ook niet zo snel.

Putterstoomgemaal ligt een eindje verder: ook een oudje (uit 1885): in 2006 heropend. We zijn ook hier net te vroeg: de zomermaaldag hier is ook al op 10 augustus.

Het water links heet hier geen IJsselmeer: dit zijn de randmeren. Gisteren kwamen we langs het Gooimeer, nu het Eemmeer dat over gaat in het Nijkerkernauw en dat later weer in het Nuldernauw.

Dijkje langs ramdmeren (1)     Delta Schuitenbeek begin
Doordat ze steeds een wisselend brede strook hebben aangewezen als rietmoeras ziet het er mooi uit. De Delta Schuitbeek bijv.

Delta Schuitenbeek (2)     Delta Schuitenbeek (1)

Dit wordt een paradijsje voor de vogels.
Eigenlijk helemaal geen waterrecreatie aan deze kant (wel aan de overkant van de randmeren).

Rechts van de dijk zijn er tot aan knooppunt 38 weilanden te zien: helaas zonder bomen, maar toch niet onaangenaam. We zagen een kiekendief (denk ik dan).

Vanaf knooppunt 38 tot het volgende (32) fiets je tussen links de stranden (Nulde bijv) en rechts de snelweg.
We leren dat het 5 euro kost om hier een dag te parkeren: maar dan heb je ook wat: je staat met je auto aan het water. Het is er nu niet druk in elk geval.
Ze hebben geprobeerd er wat van te maken, maar eigenlijk is t een beetje saai dit stukje, na die mooie dijkjes.

Tot zover de ZZR van vandaag: een mooie rit weer.

Terug door Horst en de Kruishaarse heide met stukjes bos. Afwisselende weg: soms goed asfalt en dan gaan we snel, soms zandpaden of van die klinkerweggetjes dan rammel je er echt bijna af. Er was zelfs een fietsstraat waar auto’s ‘te gast’ waren. Een paar auto’s bleven netjes achter ons, maar een taxi had geen geduld en racete ons voorbij op de route voor de tegenliggers…
Een grappig stuk dit achterland van Nijkerk.
In Nijkerk nemen we een sorbet met een enorme hoeveelheid softijs (he, die 59 km van vandaag is goed voor 2000 calorieën, dus t mag even!)
Nijkerk bestaat 600 jaar dus overal de vlag uit. Nijkerk heeft eigenlijk wel een leuk centrum.

Weer door Bunschoten-Spakenburg, nu door Bunschoter deel – dat bevalt me veel beter dan Spakenburg- en naar ons beginpunt bij Eemdijk

Sinds gisteren heb ik (combi) klikpedalen en ingeklikt fietsen gaat best goed, alleen krijg je inderdaad iets dovige voeten, en soms wil ik ze echt verzetten.
Het zal wel wennen zijn.
Vandaag dus steeds een kwartiertje ingeklikt en als het ongemakkelijk gaat aanvoelen, losklikken en met de andere kant van de pedaal verder peddelen.
Die combi’s waren dus een goed idee.

Shimano SPD pedals (1)
En mijn voeten worden wel te warm naar mijn smaak. Misschien ligt t aan de sokken: ik ben een hardleerse blote-voeten-loper, dus moet daar erg aan wennen, morgen maar eens andere sokken proberen… Het heeft wat voeten in aarde, dit fietsen 😉 .

2 thoughts on “Zuiderzeeroute : Eemnes – Harderwijk

  1. Die stoomcursus is echt wat voor B, zo te zien (en jou misschien ook wel). Jammer dat je de maaldagen mist (is morgen). En van mij mag je alle ijs van de wereld eten, na zo’n fietstocht.
    Misschien zijn de sokken te dik voor je schoenen, je moet dunne sokjes proberen. Maar afwisselen helpt natuurlijk wel, al is het nu oppassen dat je niet net de voeten aan de grond moet zetten als ze onverwacht vastgeklikt zitten. Omvallen doe je niet met twee wielen voor, maar toch…

  2. Ha Leny,

    Ik had juist hele dunne sokjes genomen. Vandaag maar eens met tennissokken proberen.
    Just met een trike maakt t niet uit als je voeten vastzitten omdat je niet om kunt vallen.
    Maar het is denk ik ook het idee…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s