Het Gein, De Gaasp en De Diem

Max snelheid 13,41 km/u
Netto fiets uren kleine 2 uur
Weer:  Half bewolkt, harde wind (tegen). Temperatuur 20  graden
Knooppunten: 65-28-27-65-58- 59- richting 15, langs Amsterdam-Rijnkanaal blijven

Geografie
Het Gein is een schilderachtig  riviertje van 6 km lang dat de Gaasp (in Driemond)  met de Angstel (in Abcoude, gemeente de Ronde Venen) verbindt.
De Gaasp loopt van Driemond naar Diemen, en verbindt zo het Amsterdam-Rijnkanaal met De Diem, een klein watertje van 2 km in het zuidoosten van Diemen, dat zelf ook al doorsneden wordt door het Amsterdam-Rijnkanaal.
In Driemond komt het kanaal Smal Weesp samen met de riviertjes het Gein en de Gaasp: dat verklaart ook de naamgeving van die plaats.
Er liggen een aantal molens aan deze route.

De rit:
We beginnen bij de centrale plaats: op de brug bij Driemond en gaan langs de Noordzijde van Het Gein (de rechterkant van Driemond uit gezien).
Officieel heet die kant de Noordzijde, waarom weet ik niet, eigenlijk zou West een betere benaming zijn.
Je kunt aan twee kanten van Het Gein fietsen : de Noord route is iets rustiger met minder autoverkeer, maar de weg is ook smaller.

GEIN
Letterlijk een heel schilderachtige rivier: knotwilgen aan de kant, waterlelies en gele plomp erin. Op zomerse dagen zie je ook wel kleine bootjes varen en kinderen zwemmen.
P. Mondriaan had zijn fiets wat verbouwd tot schildersezel en ging dan ook regelmatig aan het Gein schilderen:  bijv Molen aan het Gein dat de Broekzijder Molen toont: die staat ongeveer halverwege.
Wat verder weg staat aan de andere kant van het water ook een molen: de Oostzijde molen. Op die hoogte zie je rechts -nog aan ‘onze kant’- een verhoging in het weiland: dit zijn restanten van de zogenaamde ‘batterijen”. Een batterij is een verhoging met een gracht eromheen waarop een geschut stond. Deze batterijen zijn opgeworpen in 1805 als onderdeel van de Stelling van Amsterdam: en ze zijn via de “Liniedijk” (het dijkje aan de linkerkant van het water) verbonden met Fort Nigtevecht aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Ze hebben overigens nooit dienst gedaan: overbodig geworden door de vliegtuigen.
Een heerlijk weggetje om te fietsen, je krijgt daar wel zowat een hartverzakking als je een tractor tegenkomt, maar in principe is er altijd wel een mogelijkheid om te passeren.

Via de Jan Swinkelsfietsbrug bij Abcoude keren we terug langs de oostelijke kant die Zuid heet.
(Het Gein loopt hier Abcoude in en heet Nauwe Gein, en gaat even verderop over in een klein riviertje: de Angstel.)

Nauwe Gein

De zuidkant heeft een wat bredere weg: daar kun je gemakkelijk gepasseerd worden. Er zijn ook regelmatig bankjes om wat uit te puffen.
We komen dan langs de Oostzijde molen: deze kan wel bezocht worden, er hangt een papier met openingstijden.

Oosterzijde molen

Halverwege is er een wit voetgangersbruggetje -een kwakel- dat Wilhelminabrug heet: dat ligt hier al sinds 1908 en is in 1970 gerestaureerd. Op deze hoogte aan de zuidzijde bevindt zich een wit gebouw dat De Vink heet: het is nu een B&B maar was altijd al een ‘uitspanning’.
Er loopt een knotwilgenweggetje naar rechts, het  ‘Velterslaantje’ dat naar Fort Nigtevecht aan het Amsterdam-Rijnkanaal loopt.

Het Gein
Het Velterslaantje is ook leuk, maar wij gaan verder via Het Gein naar terug naar Driemond en daar over de brug en langs het water dat hier de Gaasp heet.

GAASP
Stukje door Driemond en meteen linksaf de ophaalbrug over en langs het water blijven rijden.
Vanuit Driemond over de Stammerdijk kom je langs de pas gerestaureerde Gaaspermolen.

Gaaspermolen

Aan de rechterhand veel ingangen tot het Diemerbos: dat is aangelegd tussen 1993 en 1997 en begint nu al een aardig bos te worden om in te wandelen en door te fietsen. Voor die tijd was het een uitgestrekt poldergebied, de Gemeenschapspolder (staat nog op sommige bordjes) en lang daarvoor lag er een groot moeras met eikenbomen. Bij de aanleg van het Diemerbos zijn oeroude stammen, tot 3000 jaar oud, in het veen gevonden. Deze veeneiken liggen nu her en der langs de paden. Ze hielden het 3000 jaar in het veen uit, maar zo aan de lucht blootgesteld gaat het verval rap. Maar langs deze Stammerdijk zie je ze niet.
De Gaasp is op sommige stukken best breed.
Bijna aan het einde van de Stammerdijk heb je de lelijkste fietsbrug van deze omgeving: de fietsbrug van de Bijlmer naar het Diemerbos. Toen ze ermee begonnen waren bleken ze hem niet hoog genoeg gemaakt te hebben of zoiets: dus een hele tijd stonden alleen de pilaren daar. Maar ze hebben dat op de meest goedkope manier toch maar afgemaakt: met van die ijzeren matten erover. Je kunt erover lopen en fietsen, maar het is nogal akelig..

Diemerbos fietsbrug

We gaan er onder door, de weg over, rechtdoor naar knooppunt 58: het water aan de andere kant is de Diem. Verder rechtdoor naar knooppunt 59: het fietspad gaat eerst rechts langs het Penbos: een piepklein moerasgebiedje aan de Diem met één wandelpad. Lepelaars, wilde zwanen, kuifeenden, aalscholvers en rietvogels zoals karekiet en rietzanger worden hier regelmatig gezien en er is een schuilhut mocht het weer te slecht worden. Er is veel kwelwater, en er groeien planten als dotterbloemen en echte koekoeksbloemen.
Het bos zelf bestaat voornamelijk uit elzen, maar helaas hebben de reuzeberenklauwen hier ook toegeslagen.
O
nder de spoorweg en de weg door, en linksaf langs aardige huizen richting Amsterdam-Rijnkanaal.

Verder langs het Amsterdam-Rijnkanaal terug tot Driemond: stukjes asfalt waar je bij niet teveel tegenwind heel hard kunt rijden, maar ook stukjes met klinkers…, het ziet er wel naar uit dat ze dit stukje bij beetje gaan vervangen door asfalt trouwens.

Uyllanderbrug

Onder de nieuwe Uyllanderbrug door.

20130727_171945

En in Driemond weer over de ophaalbrug, langs de Gaasp en naar het beginpunt bij knooppunt 65 op de brug.

Leuk stukje om te fietsen.