Vergelijking ICE Sprint 26 en de Adventure

Voor het reguliere fietsen hebben we elk een Adventure aangeschaft, maar B heeft ook een Ice sprint 26.
Doel van de aan schaf van deze trike is: zijn conditie op een zo makkelijk mogelijke manier verbeteren  en onderhouden ….ook in de winter.
De Adventure wordt dan ook ingezet als er bagage meegenomen moet worden, of als het regent, de Sprint voor trainingsrondjes.

Ice sprint 26 trike Ice Sprint 26

B. aan t woord:

Gearing
Met de Sprint 26 wilde ik een trike welke met dezelfde pedaaldruk een hogere snelheid zou bereiken als de Adventure RS. Om dit te bereiken moest wel de gearing van de trike aangepast worden.
Standaard ligt de gearing van een Sprint 60 procent hoger, mede door het grote achterwiel. Dit is voor mij geen doen.  Samen met Gerrit Tempelman hebben we een andere gearing bedacht, gelijkende op die van de Adventure RS. Gerrit kwam uit op een aangepast trapstel met 22/32/42 tanden.

Gewicht
Om de trike zo licht mogelijk te houden is er alleen een achterspatbord, lamp en tellertje gemonteerd.
Resultaat is dat deze Sprint fors minder weegt dan de vol aangeklede Adventure.

Voorts zijn de schijfremmen BB 7 gemonteerd: meer omdat ik dat wilde proberen, dan  dat dat minder zou wegen. Ik heb hem wel laten upgraden: standaard zit er een BB 5 in, maar daar willen de blokjes nogal eens van blijven hangen.
De remklauwen links en rechts hangen er op een andere manier in: Rechts beneden aan de schijf en links verder naar boven. Ik heb nog niet achterhaald of daar een reden voor is en zo ja welke.

2013-08-16 14.09.17       2013-08-16 14.09.02

Opgevouwen ziet hij er zo uit:

Ice sprint 26 opgevouwen

Enige ervaringen:
De zit is een stuk lager, maar nog net zo prettig. Je vangt nog minder wind.
Het geheel stuurt strakker, reageert heftiger op de kleinste stuurbeweging en de bochtensnelheid kan een stuk omhoog.
De acceleratie op snelheid gaat makkelijker, waarschijnlijk door het grote wiel en het geringer gewicht: vanuit stilstand lijkt het minder vlot te gaan.

Deze trike is een echte hardtail en zo gedraagt hij zich ook. Op slecht wegdek is het maar goed dat mijn hersens afgeveerd in mijn hoofd zitten, meedogenloos! De RS is door de achtervering veel vergevensgezinder.
De schijfremmen bijten veel meer dan de trommels op de RS: de remweg is dus stuk korter.

De Sprint heeft standaard kwalitatief wat mindere derailleurs: X5 in plaats van de X7 welke op de RS gemonteerd zitten, met als resultaat dat je wat meer moet zoeken om de ketting aan de voorkant mooi in het midden van de geleider te laten lopen.  Aan de achterkant ratelt hij soms heel zachtjes bij een bepaald verzet.
Fijntunen zal nog wel helpen denk ik.

Door het grote wiel heb je minder last van zand in je ketting omdat de derailleur wat hoger zit.
Door de lage zit kun je heel erg ongelijke wegdelen helemaal niet zo goed rijden.

Samengevat
De Adventure is echt een allround fiets: nergens speciaal goed in, maar kan alles.
Terwijl de Sprint sommige dingen heel goed kan -hard rijden-, maar andere weer helemaal niet (zo goed).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s