LF7 Oeverlandroute : Amsterdam – Abcoude

Afstand LF7 traject 23  km (Totaal gereden Oeverlandroute: 45 km)
Afstand achterland 26 km (Totaal achterland: 48 km)
Aantal km vandaag 49  km (Totaal in het LF7 en achterland project: 93 km)
Gemiddelde snelheid vandaag 13,60 km/u
Max snelheid vandaag 29,43  km/u
Netto fiets uren vandaag 3 uur en 35 minuten (Totaal in het LF7 en achterland project: 7  uur en 8minuten)
Weer:  Warm, zonnig, weinig wind. Temperatuur 25 graden.

Amsterdam
Het eerste knooppunt bij Amsterdam Centraal Station is nr 5. Maar de weg is totaal veranderd: het klopt niet meer met de kaarten.
Het ziet er hier ook weer heel anders uit dan de laatste keer dat ik er was, en we zien geen bordjes LF7. Volgens de kaart moeten we naar de Gelderse kade, langs de Nieuwmarkt en het Waterlooplein en verder langs de Amstel.
We zoeken onze route min of meer door de stad, en zien wel bordjes met LF2 en LF20 maar geen LF7.

Trike op de brug in Adam

Er is op de site van de LF routes wel een mogelijkheid om naar alternatieve routes te zoeken, maar dat werkt niet mobiel, omdat je dan geen flash hebt. Lekker slim van ze 😦 .

Fietsrouteplanner

Door Amsterdam fietsen is altijd wat puinhoperig maar toch valt het ons met de trikes niet tegen: er zijn veel fietsers en niet eens zoveel auto’s.

Veel soorten wegdek, veel kleine omleidingen.
De sports tracker die ik aanzet om de route bij te houden heeft er bij het Waterlooplein de brui aan gegeven: en toen ik er langs de Amstel naar keek zei de GPS dat we bij Zorgvlied stonden … hmmm…zo erg is t  toch ook weer niet.
Toch fietsen we wel lekker hoor, dan maar geen kaartje dit keer.

We blijven maar zoveel mogelijk de Amstel volgen, Amsterdam uit en richting Ouderkerk aan de Amstel. In Ouderkerk komen we de bordjes LF7 weer tegen.

Langs de Ronde Hoep Oost zijn er snelheidsremmers, met een paadje voor de fietsen, maar zo smal dat de trike er niet door kan: ik zit met mijn linkerwiel tegen het paaltje aan:

Snelheidsremmer Ronde Hoep

Terug en over het auto deel verder langs de Waver, over de Voetangelbrug verder langs de Holendrecht.

Voetangelbrug (1)

Al na een halve kilometer is er een zelf te bedienen Pontje: dat is nog aardig zwaar, dat raddraaien!

Pontje over holendrecht (4)     Pontje over holendrecht (3)

Een van de reden dat t zo zwaar draait is dat ze het contragewicht aan de verkeerde kant hebben gezet: had tegenover het handvat moeten staan:

2013-09-04 16.19.43

Verder aan de andere kant van de Holendrecht: mooi nieuw asfalt, veel bloemen in de bermen.
Ook hier, zoals overal in deze polder, is het rivierwater hoog, ligt het weggetje op de dijk en ligt de polder ernaast een stuk lager.

Langs de holendrecht

Langs het golfterrein en het Abcoudermeer verder Abcoude in. ‘Rien sans peine’ staat er op het huis naast het Abcoudermeer, … inderdaad ja.

Abcoudermeer
Alle wegen leiden hier in Abcoude naar knooppunt 71, ook als je er voorbij bent… Ze rommelen er raar mee.

We rijden de LF7 route tot middenin Abcoude bij de fietsafslag naar Weesp

En gaan die kant op: richting Weesp langs Het Gein tot Driemond.
We rijden richting knooppunt 58 maar slaan af naar het Diemerbos. Daar werden we onaangenaam verrast door de werkzaamheden, en we moesten eerder de dijk van het Amsterdam-Rijnkanaal op dan geplanned (we hadden dat via 58 en 59 willen doen).
Helaas zijn ze daar op dat beschaduwde dijkje de bomen aan het kappen, en geen wilgen of zo maar eikjes ! Grrrrr.

Ziet er zo niet uit …

Bomen gekapt bij AR kanaal
Het is juist zo fijn om daar beschaduwd te kunnen fietsen. (al hobbelt de weg soms wel wat) Maar ja.
We rijden verder langs het AR kanaal met aan de linkerkant Diemen: op naar eindpunt Amsterdam.

Leuke fietsen gezien hier: we kwamen een meisje tegen op een hele grote eenwieler. Op het dijkje werden we ingehaald door een ligfietser en we kwamen een ‘rug-aan-rug tandem’ tegen: een ligfiets met twee mensen erop, eentje fiets vooruit en de andere zit met zijn rug naar de eerste toe en fiets ook, maar kijkt achteruit. Ik had er nog nooit een gezien: op de site van ACE zie je er wel een stel.
Flinke boten varen er op het kanaal. En ze kunnen blijkbaar tamelijk haakse bocht en maken ook: we zagen er een 180 graden draaien!

AR Kanaal

We rijden Amsterdam Oost in, naar knooppunt 5, maar ook dat gaat via een andere route dan we dachten.
Er staan veel grote nieuwe gebouwen en brede nieuwe fietspaden. Onherkenbaar hier.
We komen achter het CS binnen, en gaan maar voorlangs tot we weer bij knooppunt 5 zijn.

2 thoughts on “LF7 Oeverlandroute : Amsterdam – Abcoude

  1. Da’s echt iets voor de Pieten, inderdaad, zo’n ruggespraak fiets. Is wel handig, je hebt geen spiegels nodig, hooguit om te controleren of je achterbuurman/-vrouw wel meepeddelt. En die ziet dus achteropkomend verkeer aankomen. Heeft B ook zo’n tourtracker? Of fietst die ‘clandestien’? Is die tracker te maken? En waarom Grrr. Ben jij wilgenfan? Eiken horen inderdaad in het bos, niet bij dijken; daar horen wilgen, maar die moet je jaarlijks knotten, en eiken zijn zelfstandig onderhoud (of niet dus). Je hebt jezelf toch ingesmeerd, hoop ik, want op het pontje staat een roodhuid in een blauw truitje. Blij dat je vandaag niet rijdt, want dan moet je bij restaurants uitkijken dat je niet in de pan wordt gedaan (ik weet niet of kreeften kunnen fietsen 🙂 ). Misschien zat de balans van de aandrijving aan de verkeerde kant, maar zijdelings ‘doorgeven’ is natuurlijk moeilijker dan recht vooruit trekken. Die knooppunten zijn dus op z’n Grieks. Snap er toch al niets van, en als ik jouw verhaal lees, is er geen touw aan vast te knopen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s