Langs de IJssel van Wijhe naar Deventer en terug

Route IJsselAfstand: 47,12
Rijtijd: 3 uur 11 min
Snelheid Max: 27,12
Gemiddelde snelheid 14,77
Gereden: 8 juni 2015

Weer: Half bewolkt, 17 graden en een straffe NW wind

Knooppunten 30-38-59-56-71-60-55-6214-48-89-70-97-51-31-32-30

We starten op de P&R in Wijhe. Wijhe is een gezellig plaatsje, al vrij oud ook:

De eerste schriftelijke vermelding van Wijhe dateert uit het jaar 960 als “Wie”, dat zeer waarschijnlijk duidt op een heiligdom

alleen weten we niet waarvan of van wie.
Er is een levendige winkelstraat en er staat een molen naast de supermarkt Boni.

Molen in Wijhe

Voorbij Wijhe ligt buurtschap Fortmond te midden van een natuurontwikkelingsgebied Duursche Waarden in een bocht van de IJssel.

Het gebied van Fortmond met zijn door moerasachtige uiterwaarden omgeven rivierduinen bleef lang onbewoond. Dit veranderde toen men er rond 1775 een ‘tichelwerk‘ oprichtte. Daardoor ontstond de buurtschap met zo’n twintig eenvoudige huisjes voor de arbeiders

voor de steenfabriek natuurlijk: die steenfabriek is nu een rijksmonument.

Wijhe dijkje net voor Duursche waarden
De route gaat niet echt door, maar meer langs de Duursche waarden

IJssel bij Duursche waarden

en komt dan door Den Nul: het enige bijzondere hier is een ‘dijkstoel’: daarvan resteert een opslagschuur. Maar de opslagschuur waar Wikipedia het over heeft kun je met de fiets helemaal niet zien, wel met de auto. Verderop, tegenover Deventer kwamen we wel een huis met daarop Dijkstoel tegen.

Een dijkstoel was een bestuurlijk lichaam dat overeenkwam met een polderbestuur of waterschapsbestuur. Het was een college dat bestond uit een dijkgraaf en een aantal heemraden en hield zich bezig met inspectie (schouwen) van de dijken en andere waterhuishoudkundige werken. Dit college was ook bevoegd om sancties uit te delen. Het trad op in naam van de heer.

Vanaf Den Nul gaat de route aan de oostkant van de weg langs, eerst door Olst, daar hebben ze een watertoren, maar verder is er niet veel van te zeggen .

De hele route verder gaat langs golvende grasvelden. Op zich wel mooi, en prima fietspad, maar teleurstellend omdat we de golvende baren van de IJssel hadden verwacht te zien.

Onder langs de dijk (1) Onder langs de dijk (2)

Bij de TOP locatie pauzeren we even

Toeristisch overstappunt bij Deventer

en gaan dan verder naar Deventer waar we dringend verzocht worden graafschade aan de dijk te voorkomen

Vlak voor Deventer

ok dat zullen we doen.

En ja, vlak voor Deventer: daar is i dan:  de IJssel!!

IJssel vlak voor deventer

Deventer is een van de vijf oudste steden van Nederland. De naam zou ontstaan zijn uit de samenstelling van twee oudsaksische vormen deve-treo, wat zoiets betekende als “aan een waterloop gelegen geboomte”. Wel dat klinkt niet onwaarschijnlijk.

Bij de Brink heb je het Historisch Museum en het Speelgoedmuseum: daar waren we al eerder, en er is -heel belangrijk- het winkeltje van de Bussink koek, de koek waar Deventer bekend om is.  Maar vanwege de kermis die er nu is, gaan we daar maar niet heen. (Verder heb je natuurlijk de Deventer Boekenmarkt en er schijnt ook een Dickens Festijn te zijn, maar nu even niet.)

We rijden zoekend naar de juiste opgang over de brug en hebben ook wat moeite aan de andere kant de juiste afgang te vinden … maar het voordeel van langs watertjes rijden is dat je gewoon het water opzoekt voor het vervolg.

We rijden nu over de Bandijk en hebben verder de hele weg een straffe tegenwind.

De winterdijk of bandijk is de dijk langs een rivier die bij hoge afvoeren overstroming van omliggende gebieden voorkomt en de rivier in het stroomprofiel houdt.

En komen door Terwolde: we zien daar een huis met ‘Dijkstoel’ erop: dat blijkt een gemeentemonument te zijn, maar waarom een woning uit die jaren een monument zou zijn beats me.

Type: woning
Bouwjaar: 1950-2000
Kenmerken: woning met middengedeelte en lagere zijvleugels onder pannengedekte zadeldaken en een achteraanbouw onder een pannengedekt lessenaarsdak

Terwolde Dijkstoel

Aan de rand van het dorp, bij de buurtschap De Wijk staat korenmolen de Ooievaar.
En door naar Welsum, hier komt een beroemd kippenras (Welsumer) vandaan. Kippen zien we niet, maar wel een merkwaardig iets: gelukkig is daar internet

in Welsum is het plan om een kabelbaan over de rivier de IJssel aan te leggen opnieuw onder de aandacht gebracht. Op de IJsseldijk bij tapperij Bijsterbosch is symbolisch een eerste gondel met kabels aan een paal bevestigd.

Echt een merkwaardig gezicht, maar het zou toch grappig zijn …

Kabelbaangondel Welsum
Aan de overkant van de IJssel had je een prachtig fietspad zonder zicht op de IJssel -maar ook zonder een  enkel bankje- en  aan deze kant, waar het je gewoon over de weg fietst waar behoorlijk wat auto verkeer is, staat er  om de paar honderd meter een.
Het zicht op de IJssel en de extra armen en poeltjes is vaak wel aardig.

De huisjes langs de IJsseldijk zijn typisch: ze hebben vaak een ingang op de dijk en ook een één verdieping lager, op dorpsniveau.

Van Oene (Oenerdijk) krijgen we niets mee, maar de overkant ziet er niet zo fraai uit met die camping: konden ze daar geen bomenrijtje voor zetten? Het verpest het zicht echt.

We vervolgen de weg door Veessen ook wel kozakkendorp genoemd (grappig die verschillende benadering van Veessen door Wikipedia en henzelf ). Over de naam kozakken:

In het begin van de negentiende eeuw lag er ooit een schipbrug (de ”Kozakkenbrug”), tussen Veessen en Fortmond, gebouwd door Kozakken die de geallieerden meehielpen om het Franse leger te achtervolgen bij hun terugtocht uit Europa naar Frankrijk.

Die brug heeft maar kort bestaan. Er ligt nu een veer dat dan ook ‘Kozakkenveer’ wordt genoemd.
Over de plannen met het water zegt wikipedia:

De afgelopen jaren is er onder de bewoners enige onrust ontstaan door de aankondiging van de komst van een nieuw aan te leggen tak (bypass) van de IJssel. Hierdoor komt Veessen (met nog enkele dorpen) op een eiland te liggen. Onzeker was nog of de nog aan te leggen bypass een permanente rivier wordt, of dat het een droge bedding wordt, die slechts bij hoge standen van de IJssel via een sluis als afvoer dienst doet. Intussen is duidelijk geworden dat het gaat om een hoogwatergeul, die naar verwachting slechts incidenteel onder water zal staan. Wel moeten enkele woningen en boerderijen voor de aanleg wijken.

Er is een fiets/voetveer naar Fortmond, maar we rijden maar liever door naar de pont bij Wijhe. Daar staat een forse rij auto’s: als echte fietsers dringen wij voor, maar de veervrouw stopt ons: eerst de auto’s, dan wij pas, anders kunnen er niet genoeg auto’s op. Ok.

Pont bij Wijhe

Terug in Wijhe proberen we nog even bij de Boni en de AH of ze Deventer koek hebben, maar nada.

We laden de fietsen weer in de auto en rijden terug over Deventer naar huis: het eerste stuk ongeveer hetzelfde traject als met de fiets. Het merkwaardige is dat het uitzicht vanuit de auto over de IJssel veel mooier is dan vanaf de fiets, jammer, jammer …

We hadden met deze rit een mooi IJsseltochtje willen maken -indachtig het stukje Kampen-Zwolle- maar daar zijn we een beetje teleurgesteld daarover. Op zich was het een mooie rit, maar niet wat we verwacht hadden.

Advertenties

2 thoughts on “Langs de IJssel van Wijhe naar Deventer en terug

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s