Midden Veluwe Garderen – Hoog Soeren – Kootwijk

Route Midden VeluweAfstand: 43,33
Rijtijd: 3 uur 29 min
Snelheid Max: 42,64 (!) dat is weer een record)
Gemiddelde snelheid 12,39 (laag vanwege de grintwegen)
Gereden: 9 juni 2015

Weer: Bewolkt, 16 graden en een wisselvallige wind

Knooppunten 59-60-61-2-5-9-10-38-41-44-71-81-58-59

Vandaag gaan we eens fietsen over de Veluwe.

Grote delen van de Veluwe bestaan uit stuwwallen, die zo’n 150.000 jaar geleden ontstaan zijn in de voorlaatste ijstijd, het Saalien.
Toen het klimaat warmer werd, in het Holoceen, raakte de Veluwe bebost. In de Middeleeuwen zorgde zowel grootschalige boskap voor de ijzerindustrie als intensieve landbouw ervoor dat de wind vat kreeg op de arme zandgronden. Hierdoor ontstonden grote zandverstuivingen en werden er stuifduinen gevormd. Door de boskap is er geen oerbos bewaard gebleven, een groot deel van de huidige Veluwse bossen is aangeplant ten gunste van de houtproductie

We starten in Garderen, bij de kerk, daar is een ruime parkeerplaats.  De dag begon koud: de fleece maar aanhouden tijdens het fietsen.
De naam Garderen komt van het Nedersaksische Garder:

De betekenis van ‘Garderen’ is te herleiden uit twee Oud-Germaanse woorden die samengevoegd zijn : Garre (in het Nederlands nog gaarde), wat landbouwgrond betekent en ‘Haar’, wat zandige heuvelrug betekent

Het eerste stukje is een betonplaten fietspad dat slingert tussen bomen door: we racen erover, 22 km/uur gemakkelijk. Daarna wordt het een wat bredere weg, tot knooppunt 2: daar slaan we af een grintweg op.
Op de hoek zien we een wild zwijn: het blijft de enige die we vandaag zullen zien, al zien we wel overal sporen.

2015-06-09 11.54.19

Het gebied heet het Uddelsche Buurtveld en het is er blijkbaar gevaarlijk: 70 jaar na dato wordt er nog munitie gevonden.

Uddelsche heide ruiming

Het eerst stukje viel nog wel mee, maar het grint werd losser en losser, en bovendien klom de weg aldoor, heel zwaar fietsen. Hoog Soeren ligt 85 m boven Nap en dat hebben we gemerkt! Met de Sprint was het zelfs nog wat zwaarder dan met de Adventure, ook omdat de gearing anders is, je hebt niet zulke lage versnellingen.
Op een gegeven moment heb ik de fleece toch maar uitgedaan.
Het was er best stil: er waren op dit traject nog twee andere zwoegers, maar geen elektrische bejaarden.

Uddelsche heide grintweg

Toen we de heide over waren, bleef het wel een grintweg, maar werden de zijkanten wat fraaier met hogere bomen en een ondergroei van bosbes. Maar het bleef even zwaar fietsen. Na een km of 6 met max 8 km /uur gezwoeg kwamen we op een asfaltfietspad, halleluja! Wat een verademing. (B. sjeest er gelijk vandoor: hij is dat driehoekige stipje in de verte)

2015-06-09 12.30.02

Er volgt een stukje langs de N344 (wat maakt die weg een lawaai trouwens) dat bovendien nog naar beneden ging: daar flitsen we vanaf. We rijden het terrein van Het loo binnen: ook wel grint maar niet zo erg los als  voorheen. Wel een onhandig hek middenop het pad.

2015-06-09 13.17.12

We komen door Assel, maar kunnen er niets zinnigs over zeggen. De klim naar de brug over de A1 is ook een behoorlijk lange, en over klinkers, geen grint gelukkig, maar toch niet echt ideaal.
En zo belanden we dan in Hoog Buurlo. Hoog Buurlo heeft een schaapskuddeSchaapskooi hoog buurlo,

maar die is aan de wandel.

Eeuwenlang werd hier dezelfde vorm van landbouw bedreven, die gezien wordt als een voorbeeld van de potstalcultuur
Staatsbosbeheer is de huidige beheerder van Hoog Buurlo en probeert de aanwezige cultuurhistorische elementen te versterken en vorm te geven door onder meer oude wildwallen en schapendriften te reconstrueren of te herstellen. Ook wordt gewerkt aan herstel van het eikenhakhout

Ha, en dan de weg van Hoog Buurlo naar beneden! (What goes up, must come down)  Jippie!
Daar hebben we ons snelheidsrecord gebroken: ruim 42 km per uur over een slingerend betonfietspad met gelukkig geen tegenliggers, wat is dat gaaf!
Helaas maar 1,5 km, dan slaan we af naar knooppunt 71 en rijden langs het Rijksschietterrein waar de rode ballon ophangt: er klinken idd knallen. Ze zijn aan de andere kant ervan nogal aan het kappen geweest.

Wikipedia zegt:

Op de Veluwe kwamen houtskoolbranderijen voor die de grond door de omzetting van ijzer rood gekleurd hebben.

en de plaats waar we even pauzeren heeft inderdaad rood zand.

Bij 71 slaan we rechtsaf naar  Kootwijk : koot betekent ‘kleine boerderij’ dus ligt het nogal voor de hand wat de plaatsnaam betekent.

In het hart van de Veluwe maken de bomen van Nederlands grootste bosgebied opeens plaats voor een groot open gebied van heidevelden en zandverstuivingen: het Kootwijkerzand. Met een oppervlakte van 700 hectare is het Kootwijkerzand de grootste actieve zandverstuiving van West-Europa. In het midden bevindt zich het monumentale zendstation Radio Kootwijk

Radio Kootwijk is van Staatsbosbeheer.
Wij rijden door Kootwijk en via slingerende paadjes langs het kootwijkerzand : altijd een beetje apart om van die duinen middenin het land te zien. Er is daar een rondwandeling van 3 km.

Kootwijkerzand

Via ook weer zo’n mooie weg met een vriendelijke tunnelondergang onder de A1 en aardige slingerweggetjes rijden we terug naar Garderen.
Vlak voor we er zijn komen we langs een landweg waar ze het land aan het sproeien zijn:  die straal loopt dwars over de weg

2015-06-09 15.44.34

Op de foto staat de straal naar links maar  net toen wij erdoor reden zwenkte hij naar ons toe: daar wordt je nog aardig nat van zeg…

Een hele mooie rit vandaag, helemaal tevreden!

Advertisements

2 thoughts on “Midden Veluwe Garderen – Hoog Soeren – Kootwijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s